Produk Terhangat! Dapatkannya Sekarang!

02 June 2008

ADAKAH KITA BERSENDIRIAN DI ALAM SEMESTA?

ARTIKEL INI TELAH DITERBITKAN DI LAMAN WEB TRANUNGKITE.NET www.tranungkite.net/v7/modules.php?name=News&file=article&sid=10732






















Pakar-pakar Astronomi di Garcing, Jerman, mengumumkan kejayaan mereka menemui sebuah planet yang mirip seperti bumi di luar sistem suria kita.Planet tersebut mengorbit sebuah bintang yang diberi nama Gliese 581.

Suhu planet ini diperkirakan sesuai dan dipercayai dapat menampung kehidupan iaitu 0 hingga 40 darjah celcius.

Menurut pakar-pakar ini lagi, dengan suhu sedemikian, kemungkinan planet tersebut mempunyai sumber air di permukaannya. Dan sudah pastinya air itu dalam bentuk cecair. Mereka menyatakan lagi bahawa takat beku dan takat didih air di planet tersebut adalah menyamai air di bumi.

Berdasarkan jarak pantauan Telskop ESO 3, 6m di Chilie, jarak planet tersebut adalah lebih kurang 20.5 tahun cahaya dari sistem suria kita. Sila klik BACA LAGI SETERUSNYA UNTUK MELIHAT GAMBAR LAIN DAN JUGA TEKS PENUH

Ukuran Planet yang belum diberi nama ini sebesar 1.5 kali ganda bumi dan dipercayai permukaannya terdiri dari batu-batan yang serupa Bumi.

Untuk mengetahui ada tanda-tanda kehidupan atau tidak di planet itu,pakar-pakar astronomi kini telah menempatkan teleskop khusus untuk memantaunya.

Yang uniknya planet baru ini adalah masa orbitnya mengelilingi bintang Gliese 581, iaitu hanya memerlukan waktu 13 hari, ertinya satu tahun di planet itu sama dengan 13 hari di Bumi!!! Cepatnya...!!

Manakala, Gliese 581 yang diidentifikasi oleh European Southern Observatory di La Silla, di padang pasir Atacama, mempunyai ukuran yang lebih kecil dari Matahari,lebih dingin, malap, dan tidak memiliki cahaya sehebat matahari.

Kajian menunjukan ada 3 planet yang berputar mengelilingi Gliese 581 ini. Yang pertama ialah planet yang mirip bumi tadi, yang kedua planet yang besarnya lebih kurang 15 kali ganda bumi, dan yang ketiga dan paling jauh dari Gliese 581 bersaiz 8 kali ganda lebih besar bumi dan berjarak paling jauh dari Gliese 581.

Daripada penemuan ini,para saintis angkasa berseloroh dan mengharapkan planet baru itu mempunyai ciri-ciri yang sama seperti bumi dan menjadikan ia tempat tinggal baru generasi akan datang sekiranya bumi yang ada tidak mampu lagi menampung populasi manusia yang semakin bertambah dengan pesat ini.

Namun persoalannya adalah, mampukah kita pergi kesana? memandangkan jaraknya yang amat jauh (20.5 tahun cahaya dari sistem suria kita)?

RAHSIA EBAY

advertensi

PENAFIAN (DISCLAIMER)

Gambar & informasi hak milik pihak tertentu yang terdapat dalam webblog ini telah digunakan dengan memberi kredit untuk tujuan pengenalan sahaja. Kerenah Dunia tidak mempunyai apa-apa hubungan atau menandatangani sebarang perjanjian dengan mana-mana pihak selain jika dinyatakan.

Nama artis/selebriti/kenamaan/insan yang disebut dalam webblog ini adalah cadangan semata-mata & gossip tidak semestinya benar. Anda dinasihatkan untuk membuat pertimbangan yang rasional.

Kerenah Dunia juga tidak mempunyai sebarang niat untuk mendapat keuntungan daripada infomasi berkenaan ataupun cuba mencabul hak milik mana-mana pihak.

Bagi program mencari pendapatan sampingan pula, laman-laman web yang terbabit hanyalah cadangan semata-mata. Pihak Kerenah Dunia tidak akan bertanggungjawab atas tindakan dan juga kerugian yang berlaku disebabkan kegagalan daripada program yang disertai. Setiap pelaburan sama ada atas talian (online) atau tiada talian (offline) adalah risiko perdagangan dan Kerenah Dunia tidak akan bertanggungjawab untuk itu.