Produk Terhangat! Dapatkannya Sekarang!

31 May 2008

RAHSIA SULIT (MESTI BACA)

GAJI MENTERI, KETUA MENTERI & TIMBALANNYA



Maklumat ini saya perolehi dari seorang sahabat yang menggelarkan dirinya sebagai bunga_mawar. Cuba kita perhati betul-betul, dan bandingkan dengan gaji yang kita dapat setiap bulan, baik kakitangan kerajaan biasa, baik kakitangan swasta biasa, bekerja sendiri ataupun kerja sambilan. Yang tak bekerja apatah lagi. Menurut sahabat saya itu, maklumat ini adalah sulit. Walau bagaimanapun, saya tak nampak rasional menyulitkan perkara ini. Saya sanggup ambil risiko ini demi kepentingan kita bersama. Untuk melihat dengan lebih detail, KLIK 'BACA LAGI SETERUSNYA'.

Berikut adalah maklumat yang dikongsikan oleh bunga_mawar kepada saya, mari kita lihat, buka mata luas-luas.

SLIP PENDAPATAN BULANAN BAGI MENTERI PENUH MALAYSIA TERMASUK KETUA-KETUA MENTERI


1. Gaji Pokok RM18,000 - amat sulit, tidak boleh didedah kpd orang awam (OSA) akhbar ditegah mendedahkannya.Terikat dgn akta Parlimen

2. Elaun Keraian RM10,500.00 - tidak sulit, pendedahan harus berhati-hati

3. Elaun Perumahan RM10,800.00 - tidak sulit - pendedahan harus berhati-hati Kebanyakn menteri ada rumah sendiri, jadi tuntutan ini masuk poket mereka sajalah

4. Elaun Wakil Rakyat RM10,650.00 - tidak sulit tapi tidak orang semua tahu.

5. Elaun parking RM 5,700.00

Jumlah pendapatan bulanan RM55,650.00 yg wajib terima samada sakit atau tidak kerja

Lain-lain kemudahan

1. Bercuti keluar negara sekali setahun terutama selepas persidangan Dewan Negara- semua perbelanjaan ditanggung oleh kerajaan termasuk tiket penerbangan,hotel, duit poket sebanyak RM50,000.00. Kalau tidak bercuti keluar negara seorang menteri boleh menuntut sebanyak RM50,000.00 tanpa resit.

2. Bil letrik percuma ditanggung oleh kerajaan Malaysia

3. Bil Air percuma ditanggung oleh kerajaan Malaysia

4. Bil telefon percuma ditanggung oleh kerajaan Malaysia

5. Peruntukan perkakasan dapor/perhiasan rumah dll boleh dituntut setahun sekali sebanyak RM40,000.00

6. Sebuah kereta Mercedes S320, di lengkapi dgn talipon bimbit,satu driver,minyak percuma.Kalau pakai pemandu kementerian,dapatlah duit percuma.

7. Semua pemberian derma spt kpd perkahwinan, kematian,atau pemberian kpd badan kebajikan kebajikan boleh dituntut.

8. Boleh mengadakan rumah terbuka setiap hari raya, segala perbelanjaan ditanggung oleh kerajaan. Kebiasaan Menteri menuntut sebanyak RM400,000.00

9. Setiap menteri biasanya tuntutan mereka sebanyak RM45,000.00 semua elaun perbelanjaan tidak termasuk elaun-elaun dalam slip pendapatan bulanan.


SLIP PENDAPATAN BULANAN BAGI TIMBALAN MENTERI

1. Gaji Pokok RM15,000 - sulit untuk public,tidak boleh didedah kpd orang awam (OSA) akhbar ditegah mendedahkannya.Terikat dgn akta Parliment

2. Elaun Keraian RM9,500.00 - tidak sulit, pendedahan harus berhati-hati

3. Elaun Perumahan RM9,800.00 - tidak sulit- pendedahan harus berhati-hati Kebanyakn menteri ada rumah sendiri, jadi tuntutan ini masuk poket saja lah poket sendiri

4. Elaun Wakil Rakyat RM10,650.00 - tidak sulit

5. Elaun parking RM 5,700.00

Jumlah pendapatan bulanan RM50,650.00 yg wajib terima samada sakit atau tidak hadir bertugas.

LAIN-LAIN HAL BERKENAAN

Maklumat diatas adalah berdasarkan tangga gaji seorang menteri pada tahun 1999. Saya rasa terdapat sedikit sebanyak perubahan sehingga sekarang. Pendapatan diatas tidak termasuk dari lain-lain sumber seperti berikut:

1. Pengerusi syarikat/lembaga jabatan kerajaan
2. Pengerusi syarikat swasta yg dilantik
3. Pedapatan dari syarikat persendirian spt kontrak dll
4. Pendapatan dari kroni-kroni peribadi
5. Saham yang diberi khas oleh kerajaan sebanyak 300,000 unit setiap masa.
6. Tidak termasuk dari pendapatan luar negara
7. Lain-lain sumber

Maklumat diatas adalah sumbangan bunga_mawar

Saya ada buat sedikit analisis di bawah

Cuba kita congak dengan teliti, kalau nak dikirakan, memang gaji kakitangan biasa adalah lebih ciput jika dibandingkan dengan mereka ini. Kalau mereka bekerja dengan tulus dan ikhlas, alhamdulillah. Tapi kalau dapat jawatan semata-mata nak penuhkan tembolok sahaja, memang tak berkat. Kita belajar tinggi-tinggi, dapat master, dapat phd, starting pun tak sampai RM4000. Bayangkan, latar belakang wakil rakyat pun belum sahih, pendidikan takat mana, yang penting pandai berpidato, pandai bagi janji manis, terus dapat RM10,650 dengan menjadi wakil rakyat. Kalau mereka bekerja demi rakyat, kami tak bangkang, kalau tak kerja, hanya Allah sahaja yang tahu.

Kita perhatikan sekiranya 10% daripada gaji pokok menteri contohnya, dipotong untuk disalurkan kepada kebajikan rakyat, 10% daripada RM18,000 adalah RM1800. RM1800 X 27 (bilangan menteri dalam malaysia) = RM48600. Tu baru sebulan, kalau setahun: RM48600 X 12 = RM583,200. Kan menyumbang tu. Tak termasuk gaji timbalan menteri lagi. RM1800 kalau ditolak dari gaji pokok RM18,000 bersamaan RM16,200. Tak luak langsung.

Saya cuba ambil contoh menteri sahaja, timbalan menteri, para pembaca congak laa semdiri. Bayangkan kalau gaji yang dipotong ini digunakan menggantikan subsidi bagi mengurangkan harga minyak, beras dan juga keperluan lain yang rakyat perlukan? Bukan kah sedikit sebanyak akan mengurangkan beban rakyat. Prihatinkah kerajaan malaysia?

Marilah kita muhasabah diri, lihat situasi yang berlaku sekarang. Saya tak pernah mengkritik macam ni. Tapi bila dah lihat kebenaran, rasa hangin juga.

Ini baru gaji menteri, ketua menteri dan timbalannya. Bagaimana gaji perdana menteri pula? Tungggguuuuuuuuuu.........

RAHSIA EBAY

advertensi

PENAFIAN (DISCLAIMER)

Gambar & informasi hak milik pihak tertentu yang terdapat dalam webblog ini telah digunakan dengan memberi kredit untuk tujuan pengenalan sahaja. Kerenah Dunia tidak mempunyai apa-apa hubungan atau menandatangani sebarang perjanjian dengan mana-mana pihak selain jika dinyatakan.

Nama artis/selebriti/kenamaan/insan yang disebut dalam webblog ini adalah cadangan semata-mata & gossip tidak semestinya benar. Anda dinasihatkan untuk membuat pertimbangan yang rasional.

Kerenah Dunia juga tidak mempunyai sebarang niat untuk mendapat keuntungan daripada infomasi berkenaan ataupun cuba mencabul hak milik mana-mana pihak.

Bagi program mencari pendapatan sampingan pula, laman-laman web yang terbabit hanyalah cadangan semata-mata. Pihak Kerenah Dunia tidak akan bertanggungjawab atas tindakan dan juga kerugian yang berlaku disebabkan kegagalan daripada program yang disertai. Setiap pelaburan sama ada atas talian (online) atau tiada talian (offline) adalah risiko perdagangan dan Kerenah Dunia tidak akan bertanggungjawab untuk itu.